![]() |
Η ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΜΑΣ |
Τα κατά τόπους γλωσσικά ιδιώματα σε διάφορες περιοχές της Μακεδονίας είναι ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός.
Δυστυχώς κάποιοι τα χρησιμοποιούν για να ικανοποιήσουν τις πολιτικές τους ορέξεις, λέγοντας στους ντόπιους ΕΛΑΤΕ ΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΟΥΜΕ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΣ και στη δήθεν ντόπια γλώσσα περνάνε ξενόφερτα γυφτοσκοπιανά που ακούγονται στα πανηγύρια της γείτονος.
Για τα τραγούδια με προπαγανδιστικό στίχο όπως το biser balkanski, μπεκαιτι γκρτσι, αλεξαντερ τσαρ, μιρκα γκινοβα κτλ πρέπει να κάνουμε ξεχωριστή συζήτηση.
Η σημερινή γενιά των 20χρονων που μεγάλωσαν με αυτά τα τραγούδια τα θεωρεί δική τους παράδοση (δυστυχώς). Δε θα ξεχάσω σε μια εκδήλωση που τραγουδούσαν το rum dum dum, tri kila banani και ubava kalina ρώτησα μια νεαρή που τα χόρευε αν αποτελούν την τοπική παράδοση του χωριού της και απάντησε με σιγουριά ΝΑΙ. Άραγε ΠΟΙΟΙ είναι οι συνθέτες αυτών των τραγουδιών και ΠΟΤΕ γράφτηκαν και από πότε τραγουδιούνται στη Μακεδονία; Άραγε τα τραγουδούσαν πριν από 40-50 χρόνια;
Δυστυχώς οι συνθέτες είναι από τη γειτονική χώρα και είναι τραγούδια που έχουν διάρκεια ζωής μόλις 20-25 χρόνια... "Παραδοσιακές" ορχήστρες προχωρούν σε δισκογραφία μουσικών και τραγουδιών που δανείζονται από τους βόρειους γείτονες χαρακτηρίζοντάς τα ως "μακεδονική" παράδοση.
Εδώ τίθεται το ερώτημα: ΕΜΕΙΣ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ; θα πω ότι πρωτίστως πρέπει να αγαπήσουμε τον τόπο μας. Να γίνει επιστημονική μελέτη των υπαρχουσών καταγραφών και όπου δεν υπάρχουν να προχωρήσουμε σε επιτόπια έρευνα και καταγραφή. Σε αυτό πρέπει να βοηθήσουν ΟΛΟΙ ... χοροδιδάσκαλοι, ερευνητές, ορχήστρες και πολιτιστικοί σύλλογοι. Το πανεπιστήμιο Μακεδονίας είναι στρατηγικός εταίρος σε αυτό το έργο. Θα ακολουθήσουν συνεργασίες και με άλλους επιστημονικούς φορείς.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πολιτιστικών Συλλόγων Μακεδόνων έχει αναλάβει το ρόλο του συντονιστή. Είναι μια προσπάθεια στην οποία οφείλουμε να συμπαρασταθούμε κι ο καθένας να βάλει το λιθαράκι του. Στόχος είναι η διαφύλαξη της παράδοσής μας. Αυτό ΜΠΟΡΟΥΜΕ να το κάνουμε ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ!
ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΑΡΘΡΟ. ΑΛΛΟ ΕΛΛΗΝΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟ ΞΕΧΟΡΙΣΤΟΣ ΜΑΚΕΔΟΝΑΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔε βλέπω να λέτε κάτι για αυτούς που ξεριζωθηκαν και πήγαν εκεί. Πολλά είναι γραμμένα και από αυτούς από δικούς μας που ζούσαν εδώ και δε μπόρεσαν ποτέ να επιστρέψουν λόγο πολιτικών λόγων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ εμφύλιος φίλε μου τέλειωσε αν δε το εμαθες εδώ και πολλα χρόνια και οι ξεριζωμένοι επέστρεψαν και πήραν τις περιουσίες τους πριν πολλα πολλα χρόνια. Αυτοι γιατι εμειναν εκει; Διπλα μας ειναι και δε πηραν χαμπάρι;
ΔιαγραφήΣυγχαρητηρια στον συντακτη της αναρτησης.
3.39 δεν εχεις ιδεα απο ιστορια .ναι στον εμφυλιο εφυγαν πολλοι.αυτοι που ενιωθαν Ελληνες επεστρεψαν.αυτοι που νιωθαν βουλγαροι(γιατι η οροπαγανδα ηταν βουλγαρικη) εμειναν εκει.και το γνωριζω καλα γιατι πολλοι απο αυτους ειναι συγγενεις μου.οποτε ξερω το θεμα καλα και απο κοντα.
Διαγραφήρε 3.39 τι σχεση εχει το σχολιο σου με το θεμα? μαλλον θες ν ανοιξης θεμα εκει που δεν πρεπει, εμενα ο θειος μου γυρισε το '63, γιατι? αστο καλυτερα, μη το χαλαμε, ειμαστε ολοι αδελφια.
Διαγραφήμπραβο πολυ ωραιο αρθρο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕν τελει κυριοι ποια τραγουδια μας επιτρέπεται να χορευουμε θα μας πειτε καποτε;
ΑπάντησηΔιαγραφήτωρα το τραβας, τι δεν καταλαβες? θα χορευουμε τα δικα μας τα γνησια Μακεδονικα, τι δεν καταλαβαινεις? η μηπως κανεις πως δεν καταλαβαινεις? ειστε ανοητος κυριε?
ΔιαγραφήΑνοητος εισαι κυριε εσυ ποια ειναι τα γνησια μακεδονικα αυτο ρωταω καλα μας τα λετε για τα εισαγομενα τα ντοπια ποια ειναι;
ΔιαγραφήΚαλή κίνηση αλλα κατι λέξεις όπως γυφτοσκοπιανά που περιέχει το άρθρο δεν νομίζω οτι βοηθούν σε αυτό που πάτε να κάνετε
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΧΕΤΕ ΔΙΚΑΙΟ, ΑΛΛΑ ΕΔΩ ΠΟΥ ΤΑ ΛΕΜΕ ΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ ΤΟΥΣ ΟΛΟΙ ΜΑΥΡΗ ΕΠΙΔΕΡΜΙΔΑ ΕΧΟΥΝ, ΟΥΤΕ ΓΙΑ ΣΛΑΥΟΥΣ ΤΟΥΣ ΚΟΒΩ ΟΥΤΕ ΓΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ.
ΔιαγραφήΠΟΛΛΕΣ ΑΓΑΠΕΣ ΓΝΩΡΙΣΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΑ Η ΚΑΨΟΥΡΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ... ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΜΑΝΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ!! ΜΑΝΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΜΑΣ ΜΕ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟΤΙ ΚΑΙ ΑΝ ΛΕΝ ΟΤΙ ΚΑΙ ΑΝ ΠΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΘΑ ΑΝΟΙΚΕΙ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή